Sunday, April 5, 2009

Lama dikenang, Baru diberi peluang.....

3hb April 2009 merupakan antara sejarah baru yg wajib diingat oleh setiap warganegara MALAYSIA, perlantikan Perdana Menteri Malaysia yang ke 6. Sebagai bangsa Malaysia, aku mcm berminat gak nak review and respond to this historical moment. Aku tak nafikan kelima-lima PM sblm nie mmg mempunyai kreadibiliti tersendiri, style sendiri, cabaran2 tersendiri etc..... Tapi kali nie aku hanya nak respond pd 2 PM terkini: Tun Abdullah & Datuk Seri Najib.

Sblm too aku amat tertarik dgn satu artikel ttg perlantikan PM di Malaysia. Tuanku Abdul Rahman dilantik sbg PM pada usia 54 thn, Tun Abdul Razak plak pada usia 52 thn, pastu Tun Hussien Oon; 54 tahun, Tun Dr Mahathir; 56 thn and hanya Tun Abdullah sj dilantik pada usia lbh drp 50-an; 63 thn. Nampaknya,kalau nak menjadi seorg PM, kita perlu berusia dlm lingkungan di ats & sekurang2nya melibatkan diri dlm poitik seusia awal 20an kan?!!! Kat sini pun kita boleh lihat dgn jelas Teori RAHMAN yang slalu jd bulan umum sudahpun menjadi kenyataan. Selepas Rahman apa plak agaknya? Ada yang dah mula berbicara tentang teori Mahathir plak..... Apa pun teori yg akan kluar smua nie hanya rekaan insan kerdil bergelar manusia, yang menentukan tetap Allah Yang Maha Kuasa & Mengetahui. Smoga keharmonian Malaysia kekal abadi. AMIN.....


Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi, PM Malaysia ke 5. Pada aku Tun Abdullah mmg ada keistimewaan yang tersendiri, kewibawaan yang tersendiri dan menghukum Tun Abdullah dengan pelbagai teori dan konspirasi tidak patut diklasifikasikan sbg tindakan yg bijak. Setiap insan ada kelemahan dan kelebihan masing2. So, pd aku sbg insan, kita perlu lihat dr aspek yg lbh positive. Kalau asyik nak tgk yg buruk saja susah jgk kan! Tp naluri manusia dah tercipta begitu "suka melihat yg lemah, buruk & segala-gala yg negative drp yg positive." Antara tag-line Tun Abdullah yg buat ramai rakyat Malaysia ingat: "Saya tak minta anda bekerja utk saya, tp bekerja bersama-sama dengan saya utk menjadi yg cemerlang, gemilang & terbilang". Mungkin disbbkan tag-line nie harapan rakyat kepada Tun sgt2 tinggi, dan kita blh tgk org dah mula compare Tun dgn PM yg terdahulu, menyoal kewibawaannya etc... bila negara & kerajaan pemerintah mengahadapai cabaran. Bg aku dah mls nak ingat lg smua too sbb too dah pun masuk dalam lipatan sejarah Malaysia.

Bagi aku subject yang sinonim dgn Tun yang pasti ramai bersetuju ngan aku ialah sifat & keperibadian beliau yang tenang, soft-spoken, senyum slalu etc... Apa2pun cabaran, rintangan yg beliau hadapi, utk Tun Abdullah, terima kasih di atas pengorbanan 6 thn anda untuk kami rakyat Malaysia. Hah! Kat sini aku nak jgk share satu statement Tun Jeane ttg husbandnya nie & pasti smua wanita nakkan husband yg ada ciri2 sebegini.... :-) '..he's a nice person to sit down and just talk to, be it on religion or politics. he's not one who use bombastic words, he's very patient at explaining things to you.'


Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak dah pun mengangkat sumpah pada 03/04/2009 sbg Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 dan sebelah petang plak penyerahan jawatan antaranya dan Tun Abdullah di Pejabat Perdana Menteri dan nie dah lengkaplah peralihan kuasa kepimpinan negara yang merupakan kesinambungan proses penyerahan kuasa antara yg paling tersusun dalam sejarah politik Asia.

Aku agak tertarik dgn satu artikel akhbar tempatan: "Keperibadian Tun Abdul Razak yang ada pada Dato Seri Najib ialah kedua-duanya kuat bekerja dan dedikasi utk berkhidmat kepada masyarakat. Dalam hati Allahyarham mmg kuat bekerja untuk berkhidmat kepada masyarakat dan itu yang dilakukan oleh Dato' Seri Najib." Petikan ini ada kebenarannya bila Dato' mula melibatkan diri dalam bidang politik seusia awal 23 tahun mengantikan tempat Tun Abdul Razak untuk kerusi Parlimen Pekan (aku ms umur 23 thn br nak kenal dunia, br nak merasa pegang duit sendiri.....hehee...heheh!). Sejak drp itu Dato' Seri telah menjawat pelbagai jawatan dalam kerajaan dan sehingga 03/04/2009 beliau secara rasminya dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia yg ke-6. Nak bg pandangan @ comment yg lbh ttg jawatan no 1 negara yang disandang oleh Dato' Seri rsnya msh terlalu awal. Tp apa yg aku harapkan Dato' Seri mampu & terus membawa Malaysia ke level yg terbaik dengan mengambilkira kptgn rakyat, kptgn bangsa, agama dan negara. InsyaAllah..... Untuk Dato' Seri, selamat bertugas and all the best!




No comments: