Monday, November 17, 2008

Fly Over The Asia Pt 1

Assalamualaikum w.b.k

Vacation, holiday, makan angin, melancong atau dengan definisi yang lebih tepat, menghabiskan mata wang yg tak berapa tebal antara hobi yg dah lama aku minat, cumanya kalau dulu aktiviti mcm nie terhad sbb fund kena apply dulu br boleh pie. But now, erm.....green light from my grandparent sudah memadai utk aku mempratikkan hobi aku too. The most best part, the proposal for vacation usually 98% will be approve by them. Kadang2 mcm tak percaya, tp maybe dah ckp matang kot utk jaga diri and dah ckp matang utk diri aku sendiri utk bezakan yg mana baik atau yg mana buruk menyebabkan cadangan jarang2 sekali ditolak. Ewah...!! Antara tempat yg aku sgt2 teringin nak pie: Universal Studio, Switzerland, Rome, Japan, and definitely Mekah; perform the fifth of Rukun Islam yg menjadi tuntutan setiap Muslim. InsyaAllah, satu masa nanti semua destinasi nie mesti aku akan jejaki.


Guangzhou, China (formerly known as Canton) antara destinasi terjauh yg dpt aku pie buat sementara waktu nie. Tak terlintas langsung ttg nak pie sini sblm nie (maybe sbb kalau nak ke China mesti akan ingat pergi ke Beijing @ Shanghai sj sblm nie...) tp dgn proposal yg tlh diapprovedkan oleh parent aku, kami tiga beradik dengan jayanya telah berjaya menjejakkan kaki ke South Gate of China. Mcm2 experiences dah dpt spjg trip too, bermula dgn kena paging kat Penang International Airport (glamor beb!!!) , dijemput oleh orang kuat Guangzhou immigration attache di Guangzhou Baiyun International Airport & mcm2 lg la.... Tp kat sana aktiviti yg paling best.....SHOPPING!!! Bayangkan hampir seminggu dok kat sana boleh dikatakan 3/4 masa spend utk shopping sj! Slamat la... dok sminggu jer, kalau dok sebulan, boleh muflis kot!

Kesibukan ahli rombongan membeli-belah yg amat terserlah!

Pakar membeli & pakar berposing gak!!!

Masa di Guangzhou, aku sempat gak melawat Makam Al-Raudhah, salah seorang sahabat Rasulullah yang bersemadi di sini. Menurut history, beliau nie salah seorang sahabat semasa era Laluan Sutera yg mendekatkan ummah di benua Arab & Asia. Kat sini banyak jgk, note2 yg diaorg display utk pengetahuan smua tp mcm biasa la kan, note smua dalam Chinese, so, boleh tengok jer la..... Sebenarnya Pak Cik aku yg dok kat situ mmg terror ckp Chinese. So advantages ler kalau Malaysian Immigration antar dia pie kat sana! Kalau dulu dia sorang jer yg blh speaking chinese, tp lps 2 thn kat sana, satu family pun dah boleh speaking. Yg paling best tgk, cousin2 aku too kalau gaduh, habis ler keluar yg aku sendiri pening jgk mula2 dengar. Best jgk kan!

Menurut kata ketua rombongan (siapa lagi, mesti ler paling terror speaking chinese!), kat sini kalau ari-ari biasa mmg sunyi ckit, tp kalau ari Jumaat mmg ramai yg mai sini utk solat Jumaat. Masa too la kita blh tgk Muslimim di seluruh Guangzhou berkumpul untuk menunaikan tuntutan agama yg amat suci nie.

Makan Al-Raudhah. Al-Fatihah!



Kat Guangzhou, siang lebih pendek dr malam. Pkl 6pm dah start gelap 7 maksudnya maghrib pun awal ler. Cousin2 aku kata depa syok kalau bposa kat cni sbb... mesti ler siang pendek! bkn kata budak2 mak bapak budak pun syok jgk! hehee...hehe... Malam di Guangzhou tak happening mcm kat KL @ Penang. Maybe sbb kat cni center utk trading & warehousing, so, kbykn dr diorang lps working hours trs balik rehat. So, tourist mcm kitaorg nie takkan nak tido awal kot!!! arhh....btol ker? wpun xtvt mlm agak terhad, tp ada bberapa spot yg slalu byk ler tourist kat sini.


Antara yg paling best Beijing Lu. Lu ni maksudnya jalan & tpt nie kalau kat KL lbh krg mcm Petaling Street la..... Kat sini kemahiran tawar-menar amat2lah diperlukan! kalau tak depa nie dok pakat2 "potong kepala" la..... Syok gak kat cni sbb bila kat cni br feel mcm tourist & akan feel mcm dlm citer Hong Kong yg shot kat town waktu mlm2 too!


Masa kat Beijing Lu, shopping dah pasti agenda utama. Nampak bag, teringin bag, nampak watch, gatai nak beli jgk! Nama bunga, sibuk nak beli bunga! Biasa ler too kan! Aku wanita nana...nana... (mcm mana ntah lagu Hajah moden too, lupa plak!). Kat sini mmg ramai tourist, ssh nak beza diorg asal mana sbb smua nampak mcm lebih kurang jer. Dalam ramai2 kami pun terjumpa mamat-mamat Cina Malaysia yg asl drp Ipoh. Dia yg tegur kitaorg dulu & siap pesan kalau nak beli brg mintak harga kurang habis2an. SEE....!!!! betapa mesranya rakyat Malaysia nie kan....! bertegur sapa tanpa kira warna @ rupa! hehehe.... lagi satu, yg berniaga kat sini bkn Chinese men sj tp ada pakistan, arab & bangladeshi yg segak2 ckit la....

Rombangan Cik Murni ke Beijing Lu, Guangzhou, China!

Guangzhou nie dkt jgk dgn Shenzen, salah satu tpt yg famous jgk kat South China nie. Dr Guangzhou & amik train 45 min - 1 hour dah blh sampai ke Shenzen. Tp aku tak sempat jln2 kat Shenzen sbb lebih excited nak pie Hong Kong! Maksudnya..... aku berkesempatan jgk ler ke Hong Kong ms trip hari too. Dr Shenzhen dah boleh nampak awan Hong Kong dah..... hehe..hehe... sbb too excited over! Wpun Hong Kong dah jd sbhgn drp China tp nak msk kena chop passport mcm biasa gak...!! Kat cni kita blh tgk perbezaan yg sgt ketara antara imigrassion China & Hong Kong. Diaorg kat sini sgt concern dgn bird flue virus, so kalau demam2 @ ada tanda2 demam, ssh ckit la nak lepas! Olh sbb too jgk ler kami dgn berat hati terpaksa tinggalkan 2 ahli rombongan yg lain kat Guangzhou. Sapa?!!! Mak cik aku & daughter dia! Tiba2 plak anak dia demam! Frust giler kawan! Tp tak pa... Hubby bwk balik present yg blh thn gak harga dia too!!! Bila ler aku nak dpt present mahal mcm too ntah...!!!

Sebahagian drp ahli rombongan ke Hong Kong! Jgn marah...dah nampak mcm family reunion tau!!!


First time jejak kaki kat bumi Hong Kong nie aku rs mcm cuaca dia lain ckit. Kdg2 rs sejuk & kdg2 panas jgk. Sskali rs mcm kat Penang plak! Nak tau why??? Ms aku kat cni aku noticed yg Hong Kong nie tdiri drp pecahan2 pulau rupa2nya. Hong Kong is surrounded by the South China Sea on the east, south and west (oo...patut la!). Lemah sungguh ilmu geografi aku nie...!

Kat Hong Kong, kami amik train ala2 LRT trs ke Kowloon, kami lunch kat salah satu Muslim Restaurant kat sana. Owner restaurant too Singaporean & slalunya kalau tourist dr S'pore, M'sia & Brunei akan mkn kat sana. Yg best too, kpg halaman owner too Penang & Kedah, so apa lagi... dok bukak citer kpg halaman ler plak! Lepas mkn kami pun meneruskan usaha menjelajah kota Kowloon. Kat cni ahli rombongan split into 2. Aku & sisters kitaorg jln sendiri & yg lain ikut pak cik aku. Dgn penuh yakin kami pun pulun la... Kat cni mmg byk tourist drp luar. Maybe tpt nie mcm hot sopt kot! Kat cni blh la tgk org Indon, Pakistan, Arab, M'sia (bkn kitaorg sj kat cni rupanya...!), American, Swedish etc... Kat cni jgk syurga utk shopping! So, apa tungg lagi!!!! Serbu ler.....

Modern Orchestra Performance

Islam Agama Unggul. Amin....!



No comments: